A weboldal személyre szabása és a legnagyobb többletérték biztosítása érdekében sütiket használunk. A sütik többek között a felhasználók viselkedésének elemzésére szolgálnak, hogy kideríthessük, miként javíthatnánk a weboldalunkon. A weboldal használatával Ön beleegyezését adja a fentiekhez. A további információkat megtalálja az adatvédelmi nyilatkozatunkban.



2026. évi magyar adótörvény-változások és fontos változás az elektronikus ügyintézésben

​Megjelenés: 2025.12.19. / Olvasási idő: kb. 15 perc


Az Országgyűlés november 17-én elfogadta az őszi adócsomag fő elemeit, melynek közzétételére a 2025. évi 135. és 137. számú Magyar Közlönyben került sor. Az alábbiakban áttekintést nyújtunk az adótörvény-módosítások legfontosabb változásairól. A 2025. évi nyári adótörvény-módosítások – melyek java része a 2026. évet is érintették – a 2025. augusztus 5-én megjelent kiadványunkban szerepelnek


1. Tá​rsa​​​sági adó (TAO)

Csoporton belüli elszámolóárak

Abban az esetben, ha a csoporton belül alkalmazott eredeti árazás nem felel meg a szokásos piaci ár követelményének, az adóalap-módosító összeget a piaciár-tartomány középső „medián” értékére kell kiigazítani. Amennyiben azonban az adózók utólagos „számviteliár-kiigazítást (pl. korrekciós számlákkal)” hajtanak végre a tárgyévre a mérlegkészítési időpontig a piaciár-tartomány elérése érdekében – mely számviteli elszámolás értéke eltérhet a medián értéktől – nincs szükséges további kiigazításra a Tao. törvény 18. § (12) szerint. Ezt az eljárást már a 2025. évre is lehet alkalmazni.

Kutatás-fejlesztési tevékenység kedv​​ezménye

A felsőoktatási intézményekkel, a Magyar Tudományos Akadémiával vagy más kijelölt kutatóhelyekkel végzett K+F tevékenységek közvetlen költségei után igénybe vehető adóalap-kedvezmény mértéke sávosan csökken. Alapkutatás esetében továbbra is az elszámolható költség 100%-a marad érvényben, azonban alkalmazott (ipari) kutatás esetében az elszámolható költség 50%-ra, kísérleti fejlesztés esetében az elszámolható költség 25%-ra csökken. Az adókedvezmény maximális összege változatlanul 500 millió forint.

Kedvezmény tiszta tec​​hnológiákat használó beruházások esetén

2026-tól a tiszta technológiák gyártási kapacitásának biztosítását szolgáló beruházás esetén is igénybe vehető adókedvezmény. A támogatási intenzitás Budapesten legfeljebb 15%-os, vidéken pedig 35%-os, figyelembe véve az állami támogatásokra vonatkozó támogatáshalmozási szabályokat. Az ilyen jellegű beruházás akkor támogatható, ha a beruházás támogatás nélkül az EGT-n kívül valósulna meg. A beruházás előtt szükséges annak bejelentése az adópolitikáért felelős miniszterhez.

Kedvezmény környezetvédelmi be​​ruházásokra

Környezeti károk felszámolására, ökoszisztéma rehabilitációjára és más meghatározott környezetvédelmi célra irányuló beruházásokra új adókedvezmény kerül bevezetésre. Az adózó adókedvezményt vehet igénybe például a talaj-, felszíni vagy felszín alatti víz minősége károsodásának megszűntetésére, legalább 100 millió forint, de legfeljebb 30 millió eurónak megfelelő értékű beruházás esetén. Az adókedvezmény mértéke a környezeti károk elhárítása esetében az elszámolható költségek 100%-a, egyéb ökológiai fejlesztések esetén az elszámolható költségek 70%-a, mely mérték kis- és középvállalkozások esetén 20, illetve 10%-kal emelkedik. A beruházás előtt szükséges annak bejelentése az adópolitikáért felelős miniszterhez. Részletes szabályozást egy adópolitikáért felelős miniszteri tájékoztatásban lesznek elérhetőek.

TAO-előlegfize​​tés

A negyedéves társaságiadó-előlegfizetésre érvényes 5 millió forintos határ 20 millió forintra emelkedik. 

2. Ált​​​alános forgalmi adó (ÁFA)

Áfa-​csoport létrehozása
A jövőben elegendő a csoporttagok nyilatkozata a belső és külső kapcsolatok elkülöníthetőségének igazolására, részletes bemutatás és dokumentáció a továbbiakban nem szükséges. 

Áfa-csoportkép​viselő

Amennyiben az áfa-csoportképviselő jogállása megszűnik, a tagoknak 15 napon belül ki kell jelölni az új képviselőt és azt be kell jelenteni a NAV felé. Amennyiben ezt nem teszik meg, a NAV a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező tagot jelöli ki képviselőnek. 

Egyetemleges fel​​elősség

Pontosításra került az áfa-csoport tagjainak egyetemleges felelőssége az Áfa törvény szerinti kötelezettségekért és az Art. szerint kiszabott szankciókért.

Áfa-bev​​allások

A „Belföldi Beszerzések Listát” 2026. július 1-jétől részletesebb információkkal, bontásokkal szükséges feltölteni. Az adózóknak a jövőben a számla adóalapja és az áfa mellett a ténylegesen levonásba helyezett áfa összegét is fel kell tüntetniük a bevallásban. Azok az adózók, akik az eÁfa rendszeren keresztül nyújtják be a bevallásukat, mentesülnek a részletes adatszolgáltatás alól.

3. Adózás r​​endje

Az adóhatóság automatikusan törli az adószámot, amennyiben az adózó nem jelenti be a törvényes képviselőjét, vagy ha a bevallási kötelezettségeit a törvényi határidőtől számított 90 napon belül nem teljesíti. A hatóság az adószám törlése előtt felszólítva az adózót a hiányosságok pótlására, egy 30 napos póthatáridőt biztosítva.

4. Személyi jövedelemad​​ó (SZJA)

Általánya​​dózók kedvezménye
A személyi jövedelemadó törvény szerinti átalányadózó egyéni vállalkozó által a bevétel szemben elszámolható költséghányad 40%-ról 45%-ra emelkedik, 2027-től pedig 50%-ra.

Kedvezményben részesülő anyák nyila​tkozata

Bevezetésre kerül a folytatólagos nyilatkozat, amely lehetővé teszi, hogy a kedvezményt egyszeri nyilatkozattal érvényesítsék egészen a visszavonásig. 

5. Társadalom​biztosítás

Tartós megbízási​ jogviszony

A tartós megbízási jogviszony új kategóriaként kerül felvételre a TB-kötelezettségek között. Egy tartós megbízási szerződés alapján jutatott díjazás után – legalább a minimálbér 30%-a – minden esetben fizetendő társadalombiztosítás és szociális hozzájárulás. A tartós megbízási jogviszony ezáltal biztosítási jogviszonyt eredményez.

6. Hitelintézeti kü​​lönadó

A módosítás alapján a hitelintézetek/pénzintézetek 2026-ban adóalapjuk 20 milliárd forintot meg nem haladó része után az eddigi 8% helyett 10%, az e feletti részre pedig 20% helyett 30% banki különadó fizetésére lesznek kötelezettek. Az éves adófizetési kötelezettség csökkentése érdekében figyelembe vehető állampapír-vásárlási lehetőség pedig 50%-ról 30%-ra csökken.

7. Re​klámadó

A reklámadó-fizetési kötelezettség felfüggesztése fél évvel hosszabbodik meg, 2026. július 1-től újra életbe lép a fizetési kötelezettség. Az adóköteles tevékenység megkezdésétől számított 30 napon belül egy hatósági regisztráció szükséges, elmulasztása esetén akár 10 millió forintos bírság kiszabható.

8. Kiskereskedelmi adó

A kiskereskedelmi adó mértékére irányadó sávok megváltoznak:
  • 500 millió forint helyett 1 milliárd forintos adóalapig mentesülnek a kiskereskedők a különadó alól, 
  • a 0,15%-os adómértékre irányadó felső határ 30 milliárdról 50 milliárd forintra, 
  • az 1%-os adómértékre irányadó felső határ 100 milliárdról pedig 150 milliárd forintra emelkedik, 
  • a 4,5%-os adóteher pedig a 150 milliárd forint feletti adóalapra vonatkozik. 

Figyelem: 
  • A megemelt értékhatárokat már a 2025. adóévre kell alkalmazni, esetleges túlfizetések rendezését lehet kérni.
  • A gépjármű-üzemanyag kiskereskedőkre vonatkozó 2025. évre vonatkozó rendelkezéseket/értékhatárokat a 2026. évre is érvényesek.

9. Valorizáció ​​miatti jövedéki adóemelés

A valorizáció miatti automatikus jövedéki adóemelés a benzinre, a petróleumra és a gázolajra vonatkozóan 2026. január 1-je helyett 2026. július 1-jétől kerül alkalmazásra.

10. ​​SZÉP-kártya

A SZÉP-kártyákra utalt összegeket december 1-jétől egészen 2026. április 30-ig hidegélelmiszer-vásárlásra is fel lehet használni. 

11. Globális mini​​mumadó

A módosítás az OECD irányelveivel összhangban meghatározza többek között az egyszerűsített effektív „lefedett” adókulcshoz kapcsolódó fogalmakat és pontosítja az eljárás menetét. Az eljárás részletes szabályai egy miniszteri rendeletben kerülnek rögzítésre.

12. Fontos változás az elektronikus ügyintézésben – mi lesz az AVDH kivezetése után?

Valamennyi magyar cég elektronikus formában köteles kapcsolatot tartani a magyar hatóságokkal. Ezzel kapcsolatban fontos változás, miszerint az ún. Dáptv. (2023. évi CIII. törvény) alapján 2025. október 31. napjával véglegesen megszűnt az AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés) szolgáltatás. Ez jelentős változást hoz az elektronikus ügyintézésben, hiszen a gazdálkodó szervezeteknek továbbra is kötelező az elektronikus kapcsolattartás, és az iratok hitelesítése elektronikus formában.
 
Az AVDH megszűnését követően 2025. november 1-től jognyilatkozatokat a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult személy kizárólag minősített elektronikus aláírással tehet. Arra azonban figyelni kell, hogy az ún. DÁP eAláírás nem használható gazdálkodó szervezetek képviseletére vagy szakmai célra, kizárólag magáncélra, tehát az AVDH kivezetése után a nyilatkozatok hitelesítésére csak piaci minősített elektronikus aláírás lesz alkalmas. Magyarországon jelenleg két nagy szolgáltató biztosít minősített elektronikus aláírást:
  • Microsec (e-Szignó) – az üzleti életben legelterjedtebb megoldás.
  • Netlock – szintén minősített szolgáltató.
 
A minősített elektronikus aláírás beszerzését követően célszerű azt nem csak az elektronikus kapcsolattartás során, hanem a szerződéses viszonyokban, üzleti célra is használni, így jelentős papír-, posta- és irattározási költség takarítható meg.

A Cégtörvény továbbá lehetővé teszi azt, hogy a cégnyilvántartásba a cég képviseletére jogosult szermély elektronikus aláírása feltüntetésre kerüljön. 
 
Ha Ön gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult, haladéktalanul gondoskodjon minősített elektronikus aláírás beszerzéséről, hogy ezután is zökkenőmentesen teljesíthesse az elektronikus ügyintézési kötelezettségeket.

Amennyiben kérdések merülnének fel a változásokkal kapcsolatban, szívesen állunk rendelkezésre.​ 

Kapcsolat

Contact Person Picture

Dr. Roland Felkai

Diplom-Volkswirt, M.A. (London), Adószakértő

Ügyvezető és Partner

+36 1 8149 800

Üzenet küldése

Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu